باشگاه خبری فراساحل: انتظار میرود با بروز چالشهای موجود در بازار جهانی سوخت و کاهش تقاضا برای این صنعت در جهان در نیمۀ دوم سال 2017 میلادی، شاهد بحران در صنعت بانکرینگ باشیم. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل مانا، با توجه به درخواست پایین سوخت در بازار جهانی و به موجب سه چالش پیش روی این صنعت از جمله تاثیر قوانین مصوب دریایی بر صنعت سوخت، مسائل ژئوپلیتیکی و تاثیر تکنولوژی در نیمۀ نخست سال جاری میلادی پیش بینیها، خبر از روال کند تقاضا در نیمۀ دوم سال میدهد. بر اساس این گزارش، دو مسئلۀ مازاد ظرفیت و تصویب قوانین جدید بر صنعت سوخت در سطح جهانی سایه انداخته است. این گزارش ضمن اشاره به نوسان موجود در بازار صنعتِ سوخت افزود: اخبار مثبتی از جانب تقاضا در برخی بنادر سوخت رسان به گوش میرسد که تا حدی سعی بر ایجاد وضعیت خوشایندی در این صنعت دارند.
افزون بر آن، پیش بینی میشود نرخ نفت خام بهبود موقتی را در این صنعت به همراه داشته باشد. بر همین اساس، مدیر فنی سوخت در شرکت خدمات رسانی سوخت جهانی در سخنرانی خود درافتتاحیه کنفرانس سوخت رسانی و مرکز ذخیره سازی آسیا Platt گفت: وقوع چندین چالش پیش بینی میشود. با این وجود، تصمیمات مالکان و تامین کنندگان در بازار و طی دو سال آینده ناشی از عوامل متعددی است و تاکنون راه حلی که پاسخگوی تمام شرایط باشد یافت نشده است. سنگاپور بزرگترین بندر سوخت رسانی دنیا از آغاز سال جاری میلادی درخواست زیادی برای سوخت داشته است. ادارۀ بندر و دریانوردی سنگاپور (MPA) اعلام کرد: فروش سوخت سنگاپور طی بازۀ زمانی ماه ژانویه- می 3.9 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت و به 21 میلیون و هشت هزار تن رسید که به طور میانگین ماهانه چهار میلیون و 220 هزار تن ثبت شد.
تاثیر قوانین مصوب دریایی بر صنعت سوخت
شرکت کنندگان در بازار به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستند: صنعت سوخت در شرایطی که میزان درخواست در بازار سوخت وضعیت چندان خوش بینانه ای ندارد، چگونه میتواند با اعمال قوانین جدید خود را هماهنگ کند؟ قوانین مصوب از جمله تصویب کنوانسیون مدیریت آب توازن از سوی سازمان بین المللی دریانوردی که قرار است از هشت ماه سپتامبر لازم الاجرا شود، هدایت شناورهای زیادی را به سمت یاردهای اوراق به همراه داشته است اما با این حال نمیتوان در مقابل ساخت مازاد شناورها نیز ایستادگی کرد. افزون بر آن، امکان تعویق لازم الاجرا شدن این کنواسیون تا سالهای آینده نیز وجود دارد.
این کنواسیون تنها یکی از قوانین مصوب سازمان بین المللی دریانوردی است که صنعت دریانوردی با آن روبه رو خواهد شد. قانون استفاده از سوخت کم سولفور نیز در نخستین روز ماه ژانویۀ سال 2020 میلادی به اجرا درمیآید. به دنبال این قانون، بسیاری از مالکان منتظر شفاف سازی جزئیات سوخت مصرفی مبنی بر درجه سوخت و میزان ترکیبات آن خواهند بود که این خود به پیچیدگی مدیریت سوخت دریایی میافزاید. بر همین اساس مدیر عامل شرکت خدمات سوخت رسانی سنگاپور موسوم به Veritas Petroleum Services گفت: مسائل مربوط به کیفیت سوخت همیشگی هستند و باید آنها را مدیریت کنیم. این مسائل منطقه ای نیستند بلکه پدیده ای جهانی هستند.
تاثیر ژئوپلیتیک و تکنولوژی بر صنعت سوخت
با وجود اینکه تنشهای ژئوپلیتیکی اخیر- آزمایش موشک بالستیک کرۀ شمالی و کشمکش دیپلماتیکی بین قطر و همسایگان خاورمیانه- نرخ نفت خام را کنترل میکند در عوض نرخ سوخت را به سمت روالی نزولی هدایت میکند. بر همین اساس، مدیر بخش تحقیقات جهانیِ Standard Charted Bank گفت: معتقدیم تاثیر تولید نفت شیل در آمریکا نقش پررنگی در فشار موجود بر روال نزولی قیمت نفت خام داشته است و شاهد روال نزولی بی منطق و بدون اساس در بازار هستیم. تکنولوژی نیز تاثیری مهم بر صنعت سوخت رسانی گذاشته است به گونه ای که از نخستین روز ماه ژانویۀ سال جاری میلادی، سنگاپور به عنوان تنها بندر جهانی استفاده از سیستم فلومترجرمیرا بر روی شناورهایی که با هدف دریافت سوخت به این بندر میآیند لازم الاجرا کرد. فلومتر جرمی میزان جریان را در لوله سوخت محاسبه میکند، کمیت سوخت، جرم و تراکم سوخت را اندازه میکند.
کد خبر : 4140
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir